به وب سایت دکتر امین شیروانی خوش آمدید!

زخم شدن لب

عوارض ارتودنسی

درد در ارتودنسی

درد خفیف در روزهای اول درمان از عوارض ارتودنسی است. معمولا قراردادن براکت ها و بند های ارتودنسی و فیت کردن دقیق آنها آسیبی ایجاد نمی کند و  لذا این کار بدون بیحسی و تزریق انجام می شود. پس از قراردادن براکت ها ممکن است در چند روز اول درد مختصری احساس کنید که شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بیماران کم سن ناچیز است. در کل، دندانها ممکن است اندکی درد بگیرند، به طور موقت کمی لق شوند، و به فشارهای جویدن حساس شوند. در صورت ایجاد درد مسکن هایی عادی می توانند برای از بین بردن این درد در چند روز اول به شما کمک نمایند.

بعضی قسمت های براکت های ارتودنسی ممکن است روی لب ها،گونه ها و زبان شما ساییده شده و ایجاد درد و ناراحتی مختصر نمایند. در موارد معدودی بیماران دچار زخم های دهانی می شوند. همچنین احتمال افزایش جریان بزاق و تاثیر کوتاه مدت در تکلم نیز وجود دارد. این امری عادی است و بیمار به زودی به براکت های ارتودنسی و یا پلاک متحرک عادت کرده و تکلم او به حالت اول برمی گردد. در مواردی که قسمت هایی از براکت ها سبب سایش لب و گونه گردد می توان از موم های ارتودنسی به منظور کاهش اصطکاک و ایجاد یک پوشش محافظ روی براکتها استفاده نمود. بدین منظور باید پس از خشک کردن براکت تحریک کننده مقدار کمی موم را با فشار ملایمی روی براکت چسباند. این مومها بهداشتی بوده و در صورت بلع سمی نیستند. توجه به این امر ضروری است که پس از گذشت چند روز، بیمار به سیم و براکتها و سایر اجزای ارتودنسی عادت می کند و اکثر بیماران حتی فراموش می کنند که سیم و براکت در دهان دارند.

پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

اکثر افراد به اشتباه براین باورند که تورم لثه، برجاگذاشتن لک و رنگ روی دندانها و یا آسیب به مینای دندان و پوسیدگی دندان از عوارض ارتودنسی است حال آنکه عوارض مذکور فقط در بیماران با بهداشت ضعیف ایجاد می گردد و نتیجه مستقیم درمان ارتودنسی نیست. بدیهی است که مسواک زدن ناکافی و عجله ای نمی تواند پلاک میکروبی را حذف نماید که به تبع آن باید انتظار بروز چنین مشکلاتی را داشت. رژیم غذایی نامناسب ، مواد قندی و نوشیدنی های اسیدی نیز می توانند سبب افزایش بروز این عوارض شوند. در برخی بیماران ممکن است تغییر رنگ قهوه ای در نواحی خاصی با وجود بهداشت خوب دیده شود که معمولا تغییر رنگ دائمی نبوده و در پایان درمان در اثر براشینگ و پالیش نهایی حذف می گردند. لک های سفید به خصوص مجاور لثه بیانگر پوسیدگی اولیه است و نیازمند توجه ویژه بیمار به رعایت مسایل بهداشت دهان و مسواک زدن صحیح و کافی است.

تحلیل ریشه

به معنای کوتاه شدن ریشه های دندان می باشد. برخی از بیماران ارتودنسی به طور ژنتیک مستعد تحلیل ریشه هستند در حالی که اکثر بیماران مشکلی در این خصوص  ندارند. تحلیل خفیف ریشه حین ارتودنسی به صورت گرد شدن سر ریشه دندانها معمولا خطری برای سلامت دندان ندارد و لقی مختصر دندان ها حین درمان طی یکسال بعد از درمان برطرف می گردد. درمان های طولانی شانس ابتلا به عوارض ارتودنسی از این دست را زیاد می کند. از این رو نظم در حضور به موقع در جلسات ماهانه درمان و مراقبت صحیح از وسایل ارتودنسی و همکاری بیمار در استفاده از الاستیکهای ارتودنسی ( کش ارتودنسی ) و سایر دستورات متخصص ارتدنسی می تواند در کوتاه شدن طول درمان و کاهش خطرات احتمالی بسیار موثر باشد.

عوارض ارتودنسی ناشی از ضربه

انواعی از وسایل و براکتهای ارتودنسی در حین درمان استفاده می شوند که بیمار باید به دقت از دستورالعمل های دندانپزشک خود در استفاده از آنها پیروی کند. هر گونه ضربه به دهان شما می تواند سبب خراش و یا پارگی درون لب ها و یا گونه ها گردد .بهتر است از محافظ های دهانی به هنگام ورزش و یا فعالیت های بدنی استفاده کنید. کاربرد این محافظ ها در ورزشهای رزمی مانند کاراته و غیره الزامی است. علاوه بر این ضربات شدید به دهان می توانند سبب جدا شدن براکت ، شکستن وسایل و سیم ارتودنسی و یا تغییر شکل سیم ارتودنسی گردد. این وسایل شکسته شده علاوه بر آسیب و زخمکردن لب و گونه می تواند باعث اعمال نیروی شدید و ناخواسته روی دندانها شده و درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت بروز این موارد باید در اولین فرصت دندانپزشک خود را ملاقات کنید. در نظر داشته باشید که براکت های شکسته شده و یا خارج شده از جای خود ممکن است بلعیده و یا وارد مجرای تنفسی شما شوند.

خارج شدن مواد ترمیمی یا روکش ها

پرکردگی ها، کراون ها (روکش های دندانی)  و بریج هایی که کیفیت ساخت مطلوب نداشته باشند و دارای پوسیدگی در زیر ماده ترمیمی باشند ممکن است حین برداشتن و گذاشتن بند و براکتهای ارتودنسی از جای خود خارج شوند که این مشکل معمولا با اصلاح ترمیم و بر طرف نمودن مشکل قابل اصلاح است.

مشکلات مفصل فک ، درد و صداکردن مفصل فک

گاهی ممکن است مشکلاتی در مفاصل ( مفصل تمپورومندیبولار ) و عضلات صورتی همراه آن رخ دهد که منجر به درد مفصل، کاهش مقدار باز شدن دهان ، درد عضلات و صدای مفصل ( clicking ) شود. گاهی درد گوش و سردرد از شکایتهای مربوط به مشکلات فکی است . عوامل مختلفی می توانند منجر به این ایجاد این علائم شوند که نیازمند معاینات دقیق است.به طور کلی درمان ارتودنسی باعث بروز مشکلات مفصل فک نمی شود و بروز مشکلات فکی جز عوارض ارتودنسی محسوب نمی گردد. حتی در بسیاری از بیماران دارای مشکلات مفصل فکی ، شدت مشکل حین درمان کاهش می یابد.

عود نتایج درمان

عود یا برگشت ارتودنسی به تمایل دندانها برای بازگشت به محل اولیه خود پس از درمان گفته می شود. عود یا برگشت ارتودنسی از شایعترین عوارض ارتودنسی است. ارتودنتیست شما با به کارگیری همه تکنیک های بالینی قادر است که احتمال عود و برگشتن ارتودنسی را به حداقل برساند. البته در همه روشهای نگهداری نتایج درمان همکاری بیمار در استفاده و مراقبت صحیح از دستگاههای ریتنشن شرط اصلی موفقیت درمان است. نحوه استفاده ، طول مدت استفاده از نگهدارنده ها بر اساس مشکل دندانی شما قبل از درمان بوده و تنها پزشک شما می تواند آنرا تعیین نماید. لذا هرگونه عدم همکاری بیمار از قبیل استفاده ناکافی از نگهدارنده و حذف آن بدون معاینه دندانپزشک معالج می تواند باعث بروز این عارضه ارتودنسی (برگشت نتایج درمان) گردد.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
یک نظر